Często pytacie mnie co zrobić, aby wyzwolić się  z zapracowania.

Oto 3 kroki:

  1. Przyjrzyj się sytuacji, w której jesteś i postaw sobie uczciwą diagnozę.

Jeśli masz poczucie, że jesteś zapracowana i bierzesz na siebie za dużo, i cały czas jesteś  na „niedoczasie” – zatrzymaj się na chwilę i zadaj sobie te pytania:

– Jak pracuje?

– Co zabiera mi najwięcej czasu?

– Jak odpoczywam?

Zmierzenie się z sytuacją i uczciwe powiedzenie przed samą sobą, że jestem przepracowana, nie potrafię odpoczywać lub nie potrafię odmówić przyjęcia dodatkowych obowiązków jest pierwszym krokiem do zmiany.

I w tym kroku, nie chodzi o krytykowanie siebie („samobiczowanie”) czy użalanie się nad sobą („oj ja biedna”), ale chodzi o uczciwą diagnozę np. pracuję za dużo, za mało deleguję lub nie potrafię dobrze zaplanować swojej pracy, nie potrafię odmówić zadań ponad mój etat, etc.

Postawianie diagnozy kieruje nas do wewnętrznego pytania: co ja chcę z tym zrobić? Czy chce nadal tkwić w tym co jest teraz? Czy chcę coś zmienić? Bo jeśli nie chcesz nic zmieniać to masz do tego prawo, jeśli jednak masz w sobie decyzję, że chcesz coś zmienić – przejdź do następnego etapu.

  1. Sprawdź co chcesz mieć zamiast przepracowania

Gdy już wiesz czego nie chcesz, czas na kolejny krok czyli zadanie sobie pytania:

– Czego pragnę?

– Jak chcę pracować?

– W jakim zespole?

– Z jaki ludźmi?

– Co chcę osiągnąć?

– Jak chcę odpoczywać?

– Jaki styl życia chcę prowadzać?

– Co zamierzam zrobić?

Chciałabym też, żebyś zwróciła uwagę na to, jaka motywacja stoi za Twoją decyzją. Istnieją dwa rodzaje motywacji OD i DO.

Osoby, które kierują się tą motywacja, OD będą cały czas myślały o tym czego nie chcą np. „nie chce się czuć zmęczona”; „nie chcę zostawać w nadgodzinach”,  „oby tylko w nowej pracy nie mieć takiej sytuacji”, etc.

Osoby, które kierują się motywacja DO będą jasno i klarownie mówiły czego chcą np.  „chce pracować w sprzyjającym środowisku z dojrzałymi współpracownikami”; „chcę skończyć studia”, „raz na miesiąc chce mieć wolny piątek”, etc. 

Gdy już wiesz czego chcesz czas na kolejny etap.

  1. Zaplanuj swoje działania

W pierwszym kroku zrobiłyśmy diagnozę, w drugim sprawdziłyśmy same ze sobą czego chcemy, teraz czas na zaplanowanie tego.  Skoro już wiesz co chcesz zrobić zaplanuj to i realizuj. Twój plan może obejmować krótki okres np. naukę jak skutecznie delegować to przeczytaj o tym artykuł, wysłuchaj szkolenia lub pójdź na szkolenie i działaj – zastosuj zdobytą wiedzę np. jedną metodę z zarządzania sobą w czasie i ją wprowadź w życie. Tu nie chodzi o to, żebyś skończyła milion kursów i szkoliła się na wiele sposobów, chodzi o to, żebyś zdobytą wiedzę od razu wprowadziła w życie, żebyś poczuła zmianę. Takie małe kroki spowodują, że będziesz budowała uczucie zaufania do siebie. Tym samym wzrośnie Twoje pouczycie wpływu i pewności siebie.

Jeśli Twój plan obejmuj dłuższy okres – zapanuj nad swoi umysłem – w sensie bądź konsekwentna, i w chwilach zwątpienia  przypominaj sobie jaki jest Twój cel i do czego dążysz. Takie trzymanie się wyznaczonego celu i  działanie w kierunku jego realizacji spowoduje wzrost poczucia skuteczności i sprawczości.

Powodzenia!